امضای دیجیتال

امضای دیجیتال با استفاده از روش​‌های رمزنگاری از شاخه ریاضی، صحت، اعتبار و یکپارچگی یک سند دیجیتال، قرارداد، ایمیل یا غیره را در بستر فضای مجازی تضمین می​کند. به بیان دیگر امضا دیجیتال معادل دیجیتالی امضای دست‌نویس (امضای خیس) است که راه‌حلی هوشمند، با هدف جلوگیری از دست​‌کاری و جعل اسناد و مدارک در ارتباطات و مراودات پیچیده دنیای دیجیتال به شمار می​‌رود به طوری که می‌​توان بدون نگرانی از جعل اسناد و جعل هویت در بستر فضای مجازی، تمامی خدماتی که در دنیای واقعی انجام می​‌شود را به صورت دیجیتالی هم ارائه نمود.

درخواست مشاوره

ویژگی‌های امضای دیجیتال ویدا

امنیت بالای امضای دیجیتال 

امضای دیجیتال با کمک الگوریتم​‌های رمزنگاری پیشرفته، امنیت قابل‌ توجهی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد به‌طوری‌که افراد اطمینان دارند که سند امضا شده با گواهی دیجیتال، قابل‌تغییر نبوده و امضاها قانونی هستند.

صرفه جویی در زمان با امضای دیجیتال

 امضای دیجیتال فرآیندهای زمان‌بر امضای فیزیکی را نداشته و تبادل اسناد را راحت‌تر می‌کند. از سوی دیگر کسب‌وکارها این امکان را دارند تا به سرعت به اسناد لازم دسترسی پیدا کنند.

اثر مثبت امضای دیجیتال بر محیط زیست

امضای دیجیتال در کاهش استفاده از کاغذ و ضایعات فیزیکی تولید شده از آن، کاهش حمل و نقل افراد به منظور ارائه امضای دست​‌نویس خود و کاهش اثرات منفی زیست محیطی ناشی از استفاده کاغذ و استفاده از وسایل حمل و نقل، تاثیر قابل ‌توجهی دارد.

سوالات متداول

درباره امضای دیجیتال

1) چرا امضای دیجیتال مهم است؟

امضای دیجیتال، در عصر امروز یکی از امن‌ترین و البته پذیرفته‌شده‌ترین روش‌های ابراز و اثبات هویت دیجیتال به شمار می‌آيد. این ابزار جهت شناسایی و هویت سنجی انسان‌ها و ماشین‌ها و نرم‌افزارها استفاده می‌شود. امضای دیجیتال در ترکیب با ویژگی‌های بایومتریک، از امن‌ترین روش‌هایی است که تا به امروز عرصه فناوری به آن رسیده است.

2) امضای دیجیتال در مقایسه با سایر روش‌های دیجیتالی جایگزین چه مزیتی دارد؟

امضای دیجیتال از سه ویژگی مهم و البته متمایز نسبت به سایر روش‌های جایگزین برخوردار است:

  • اثبات هویت و سندیت یا به عبارتی Authenticity: اطمینان یافتن از شخصی که سند را امضا کرده است.
  • یکپارچگی: در امضای دیجیتال هیچ دست‌کاری و تغییری اتفاق نمی‌افتد.
  • غیر قابل انکار بودن: شخصی که سند را امضا می‌کند نمی‌تواند امضایش را آنکار کند.
3) تفاوتی که میان امضای دیجیتال با تصویر امضا وجود دارد، در چیست؟

از جمله اشتباهاتی که بین افراد درباره امضای دیجیتال بسیار رایج است، آن است که این امضا را با تصویر اسکن شده‌ی امضای فیزیکی یکسان می‌دانند. برخلاف امضای کاغذی، امضای دیجیتال هیچ ارتباطی به یک الگو نقاشی شده ندارد. این امضا صرفا یک تابع ریاضی بوده که روی رشته‌ای از اعداد عمل می‌کند.

4) آیا امکان جعل در امضای دیجیتال وجود دارد؟

امضای دیجیتال توانسته زمینه مناسبی را جهت حفاظت از حریم خصوصی افراد فراهم کند. امکان دخل و تصرف در توافق صورت گرفته بین طرفین بعد از زمان عقد قرارداد صفر می‌شود. از این رو نه‌تنها امنیت مراودات مالی و حقوقی ارتقا یافته، بلکه جلوی تشکیل پرونده‌های قضایی که رسیدگی به هریک تا ماه‌ها به طول می‌انجامد گرفته می‌شود.